marketingcarriere.nl

AFM: geef loyale klanten een eerlijke premie

Nieuws
08-04-2025
AFM
Loyale klanten betalen voor hun schadeverzekering soms meer premie dan vergelijkbare nieuwere klanten. AFM vindt deze uitkomsten zorgelijk, omdat dit in strijd kan zijn met de eerlijke en zorgvuldige behandeling van klanten. De AFM gaat de komende tijd hierover met betrokken verzekeraars in gesprek.

Bijna de helft van de onderzochte verzekeraars heeft hogere winstmarges voor loyale klanten

We onderzochten bij 31 schadeverzekeraars of de winstmarge op de groep loyale klanten hoger lag dan op de groep nieuwere klanten. Hierbij vergeleken wij de winstmarge op klanten met een polis die minimaal 9 jaar liep met die van klanten met een polis die 1-2 jaar liep. We onderzochten over de periode 2021-2023 in totaal 47,7 miljoen particuliere auto- (WA, WA+ en Allrisk), inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen.

In 2023 bleek dat bijna de helft van de schadeverzekeraars een hogere winstmarge heeft op loyale klanten dan op nieuwere klanten. Dit gold bij minimaal één productgroep. Het ging vaak om een toename in de winstmarge van meer dan 10% tussen de klantgroepen 1-2 jaar en 9+ jaar.
[....]

Lees verder op: AFM

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
ASN Bank
4.990 - 6.654
Medior, Senior
Utrecht
Als Productmanager Interest Only bij ASN Bank vertaal je wet- en regelgeving naar hypotheekbeleid. Je zorgt voor verantwoord gebruik en monitoring van aflossingsvrije hypotheken, biedt strategische inzichten, en werkt binnen...
Bunq
7.755 - 8.160
Medior, Senior
Amsterdam/Sofia
Als Hoofd Retentie - Nieuw bij bunq ben je verantwoordelijk voor het ontwikkelen en optimaliseren van strategieën om gebruikersloyaliteit te bevorderen. Je combineert data, creativiteit en strategie om persoonlijke en...
NN
3.517 - 5.025
Junior, Medior
Rotterdam
Als CCM Regie Consultant bij Nationale Nederlanden zorg je voor effectieve klantcommunicatie. Je adviseert interne klanten, bewaakt de huisstijl, en coördineert met externe partners. Je optimaliseert processen binnen een dynamisch...
Top vacature
Blue Sky Group
4.000 - 6.000
Medior
Amstelveen
Als Marketing Automation Specialist bij Blue Sky Group speel je een cruciale rol in het realiseren van communicatie- en activatiedoelstellingen van pensioenfondsen. Je vertaalt data en gebruikersgedrag naar slimme oplossingen...