Careerguide

De kracht van de juiste vraag: Financiële doelen en keuzebegeleiding

Nieuws
05-06-2025
Lisa Brüggen
Dit onderzoek verkent of mensen financiële doelen hebben en hoe vraagstelling invloed heeft op het aantal genoemde doelen en motivatie om ze te bereiken.

Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten weliswaar financiële doelen hebben maar dat de manier waarop naar deze doelen wordt gevraagd een grote invloed heeft op de antwoorden. Dit komt doordat consumenten verschillende definities hanteren voor financiële doelen en doordat niet alle doelen even prominent in hun gedachten aanwezig (‘top of mind’) zijn. Consumenten benoemen meer doelen naarmate een gesprek vordert en ze daarbij voorbeelden krijgen voorgelegd. Hoe minder voorbeelden consumenten krijgen, hoe minder doelen ze rapporteren, terwijl langere lijsten met doelen ook doelen activeren waar ze niet actief aan dachten. Bij de open antwoordcategorieën lijken vooral de doelen te worden getriggerd die consumenten het meest belangrijk vinden. Interessant is dat ‘planners’ minder beïnvloedbaar zijn door de vraagstelling dan ‘niet-planners’.

[....]

Lees verder op: Netspar

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Pensioenfederatie
7.453 - 10.791
Medior, Senior
Den Haag
Als Beleidsadviseur Pensioencommunicatie bij Pensioenfederatie versterk je de communicatie in een veranderend pensioenlandschap. Je speelt een strategische rol en verbindt beleid, praktijk en publiek. Werk in een dynamische omgeving en...
Rabobank
4.516 - 6.449
Senior, Medior
Utrecht
Als Segment Value Proposition Manager Private Banking bij Rabobank ben jij de drijvende kracht achter innovatieve producten en diensten die onze klanten blij maken en ons Private Banking segment laten...
Rabobank
4.516 - 6.449
Medior
Utrecht
Als Projectmanager Impact Communicatie bij Rabobank Retail NL coördineer je analyses en rapportages om de impact van duurzaamheids- en transitie-initiatieven inzichtelijk te maken. Je helpt prioriteiten te stellen en communiceert...
Achmea
4.506 - 6.356
Medior
Leeuwarden
Als SEO & GEO Expert bij FBTO ontwikkel en implementeer je strategieën om onze digitale zichtbaarheid te vergroten via zoekmachines en AI-modellen zoals ChatGPT en Bing Chat. Je optimaliseert content...