marketingcarriere.nl

De kracht van de juiste vraag: Financiële doelen en keuzebegeleiding

Nieuws
05-06-2025
Lisa Brüggen
Dit onderzoek verkent of mensen financiële doelen hebben en hoe vraagstelling invloed heeft op het aantal genoemde doelen en motivatie om ze te bereiken.

Wat zijn de belangrijkste bevindingen?

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten weliswaar financiële doelen hebben maar dat de manier waarop naar deze doelen wordt gevraagd een grote invloed heeft op de antwoorden. Dit komt doordat consumenten verschillende definities hanteren voor financiële doelen en doordat niet alle doelen even prominent in hun gedachten aanwezig (‘top of mind’) zijn. Consumenten benoemen meer doelen naarmate een gesprek vordert en ze daarbij voorbeelden krijgen voorgelegd. Hoe minder voorbeelden consumenten krijgen, hoe minder doelen ze rapporteren, terwijl langere lijsten met doelen ook doelen activeren waar ze niet actief aan dachten. Bij de open antwoordcategorieën lijken vooral de doelen te worden getriggerd die consumenten het meest belangrijk vinden. Interessant is dat ‘planners’ minder beïnvloedbaar zijn door de vraagstelling dan ‘niet-planners’.

[....]

Lees verder op: Netspar

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Rabobank
4.516 - 6.449
Medior, Senior
Utrecht
Als Programma- en businessmanager SVP Private Banking bij Rabobank leid je strategische vernieuwing binnen Private Banking. Je coördineert programma's, ondersteunt de directie, en verbindt strategie met klantbehoeften en technologische innovatie....
Rabobank
5.381 - 7.687
Medior, Senior
Utrecht
Als Customer Journey Expert Sustainability Particulieren bij Rabobank, verbeter je klantreizen met focus op duurzaamheid en woningverduurzaming. Je combineert klantdata en creativiteit om een onderscheidende ervaring voor 8,3 miljoen klanten...
Achmea
5.068 - 7.410
Senior
Amsterdam
Als Head of Sales & Marketing LekkerBezig bij Achmea Impact Ventures jaag je op nieuwe B2B klanten, beheer je zelfstandig de salesfunnel en ontwikkel je een pullstrategie voor het MKB....
Achmea
4.506 - 6.356
Medior
Apeldoorn
Als Digital Marketeer bij Centraal Beheer Zakelijk versterk je onze digitale aanwezigheid en vergroot je onze zichtbaarheid. Je ontwikkelt en implementeert strategieën die bijdragen aan leadgeneratie en klanttevredenheid, optimaliseert campagnes,...