Marketingspecialisme Algemeen
Marketing van financiële diensten is een uniek en een hoogst gespecialiseerd tak van marketing. Het adverteren, promoten en verkopen van financiële producten is in vele opzichten complexer dan het verkopen van bijvoorbeeld fast moving consumer goods, auto´s of elektronica.
Door de kredietcrisis en woekerpolisaffaire is de markt sterk veranderd. Het consumentenvertrouwen in de branche is historisch laag, politieke en fiscale maatregelen veranderen het productaanbod en marktverhoudingen zijn drastisch veranderd. Technologische ontwikkelingen en internet hebben een grote impact op de branche evenals de nieuwe wet- en regelgeving die op nationaal en Europees niveau is afgekondigd als reactie op de financiële crisis. De branche staat daarmee voor de uitdaging zichzelf opnieuw uit te vinden. Een geweldig speelveld voor marketeers die de complexiteit van dienstenmarketing aandurven.
Specialismen
Uitdagingen liggen op verschillen terreinen waarvoor verschillende specialismen worden gevraagd. Dit zijn onder andere:
Marketing Intelligence
Betreft het ontsluiten van big data. Het vergaren en analyseren van klant-, markt- en bedrijfsinformatie. Dit vraagt naast een goed gevoel voor klant en markt vooral om kwantitatieve vaardigheden. Je bent analystisch sterk, programmeert makkelijk en kunt de vertaalsalg maken naar concrete acties.
Productmanagement
Als Productmanager ben je altijd op zoek naar nieuwe manieren om behoeftes van klanten te bevredigen en producten aan de man te brengen. Je adviseert over nieuwe markten en producten en zet deze in de markt. Je slaat de brug tussen productie en verkoop. Dit vraagt om een actiegerichte instelling waarbij je verschillende disciplines effectief laat samenwerken.
Communicatie/PR
Communicatie is een cruciaal element in de beleving van financiële diensten. Het maakt het product tastbaar. Zelfs wettelijk wordt er op toegezien dat duidelijke taal wordt gebruikt. Denk aan de Wet Pensioencommunicatie. Maar ook het bouwen aan en de bescherming van het merk ligt vaak in handen van communicatie. Dat vraagt vooral om uitstekende schriftelijke en verbale vaardigheden.
Online
Online marketing is een jong en snel groeiend vakgebied. Maar ook een lastig vakgebied, want online marketing vereist veel specifieke kennis. Het klinkt paradoxaal, maar online marketing vraagt om ambachtelijke kennis en kunde op tal van deelgebieden. Kennis van SEO/SEA, Google analytics, usability, social media en mobile bijvoorbeeld. De online wereld waarin we leven biedt vooral financiële dienstverleners geweldige mogelijkheden.
Beroepsorganisaties in het Marketing vakgebied
Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs (SEH)
De Stichting Erkenningsregeling Hypotheekadviseurs (SEH) is op initiatief
van de gezamenlijke hypotheekverstrekkers in het leven geroepen. De erkenningsregeling
is bedoeld als u als hypotheekadviseur wilt werken bij een bank, assurantietussenpersoon,
makelaar of andere hypothecair financier. Om Erkend Hypotheekadviseur te worden,
moet u een examen bij de SEH afleggen. In het examen wordt ingegaan op aspecten
als belastingen, verzekeringen, toekomstvoorzieningen, de verschillende financieringsvormen
en het van toepassing zijnde recht. Als u dit examen heeft gehaald (kenniseis),
moet u kunnen aantonen minimaal 1 jaar als hypotheekadviseur werkzaam te zijn,
voor minimaal 50 procent van de werktijd (ervaringseis). Vervolgens dient u
jaarlijks uw kennis op peil te houden.Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is het ontwikkelorgaan voor professionals die willen groeien in de vakgebieden marketing, communicatie, sales en marktonderzoek. Om dit te stimuleren kan de marketeer op ieder gewenst moment, via verschillende leervormen en op ieder niveau zijn/haar persoonlijke ontwikkeling in het vak bewerkstelligen met behulp van NIMA.
www.nima.nl
Register Marketeer (RM)
NIMA beheert ook een register waarin twee vormen van persoonscertificering worden onderscheiden:
De titel Register Marketeer is een erkend kwaliteitskeurmerk om vakbekwame en hooggekwalificeerde marketeers herkenbaar te maken. Indien u hoog bent opgeleid in marketing, zich op hoog niveau binnen het vakgebied actief opstelt en hart heeft voor het vak, dan is het mogelijk dat u zich al Register Marketeer kunt certificeren. RM’ers zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en dienen hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Na vier jaar volgt een hercertificering op basis van Permanente Educatie, werkervaring en recognition to the market.
www.marketingtitle.com/rm