marketingcarriere.nl

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Nieuws
14-05-2024
Joanna Strycharz
Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over.

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over.

Consumenten willen controle over hun online privacy, maar voelen zich vaak machteloos vanwege ‘dark patterns’. Hieronder vallen manipulatieve ontwerpkeuzes in gebruikersinterfaces, zoals privacy-instellingen, die irritatie bij consumenten veroorzaken en juridische gevolgen kunnen hebben. Een alternatief voor dark patterns zijn ‘bright patterns’, ontwerpprincipes die privacyvriendelijke opties benadrukken en kunnen leiden tot hogere consumententevredenheid en betere klantrelaties.

Nagging

Dark patterns verwijzen naar ontwerpkeuzes in gebruikersinterfaces die gebruikers opzettelijk een actie laten ondernemen wat ze anders misschien niet zouden doen. Recent onderzoek heeft ze in vier types ingedeeld: ‘nagging’, ‘obstruction’, ‘sneaking’ en ‘interface inference’. Deze patronen zijn te vinden in verschillende online contexten, waaronder e-commerce websites, socialemediaplatforms en vooral in privacy-instellingen. Ze kunnen grote gevolgen hebben voor de privacy en autonomie van gebruikers.

Lees verder >>


Lees verder op: dailydatabites.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Huisarts & Pensioen
5.540 - 6.519
Medior
Driebergen-Rijsenburg
Als Communicatiespecialist Merk & Klantbeleving bij Huisarts & Pensioen, creëer je begrijpelijke en toegankelijke content. Je werkt aan merkpositionering, ondersteunt campagnes, en zorgt voor een moderne communicatie-uitstraling voor huisartsen.
Meer lezen
NN
6.872 - 9.817
Senior
Zwolle
Als Manager Productmanagement & Pricing Particulier leid je een team dat particuliere schadeverzekeringen end-to-end stuurt op portefeuillegroei, productontwikkeling en innovatieve pricing, en je verbindt stakeholders om commercieel, financieel en operationeel...
KPMG
4.200 - 6.800
Medior
Amstelveen
Als Scrum Master bij Marketing & Reputation breng je agile tot leven: je faciliteert sprints, coacht teams en Product Owners, versterkt eigenaarschap en ritme, creëert alignment met niet-agile onderdelen en...
NN
4.092 - 5.846
Medior
Nieuwegein
Als Communicatie Specialist bij Movir vertaal je complexe veranderingen naar heldere content, stuur je klanten en adviseurs naar digitale selfservice, ontwikkel je nieuwsbrieven en acties, en begeleid je change-initiatieven voor...