marketingcarriere.nl

Dark Patterns tegen Bright Patterns

Nieuws
14-05-2024
Joanna Strycharz
Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over.

Consumenten zijn vaak bezorgd over hun online privacy. Veel mensen denken dat ze er geen invloed op hebben, zelfs als je de keuze hebt om data te delen of niet. De keuze wordt niet makkelijker gemaakt door ‘dark patterns’. Wat zijn dat en hoe kunnen merken er afstand van nemen? Joanna Strycharz schreef er voor SWOCC een blog over.

Consumenten willen controle over hun online privacy, maar voelen zich vaak machteloos vanwege ‘dark patterns’. Hieronder vallen manipulatieve ontwerpkeuzes in gebruikersinterfaces, zoals privacy-instellingen, die irritatie bij consumenten veroorzaken en juridische gevolgen kunnen hebben. Een alternatief voor dark patterns zijn ‘bright patterns’, ontwerpprincipes die privacyvriendelijke opties benadrukken en kunnen leiden tot hogere consumententevredenheid en betere klantrelaties.

Nagging

Dark patterns verwijzen naar ontwerpkeuzes in gebruikersinterfaces die gebruikers opzettelijk een actie laten ondernemen wat ze anders misschien niet zouden doen. Recent onderzoek heeft ze in vier types ingedeeld: ‘nagging’, ‘obstruction’, ‘sneaking’ en ‘interface inference’. Deze patronen zijn te vinden in verschillende online contexten, waaronder e-commerce websites, socialemediaplatforms en vooral in privacy-instellingen. Ze kunnen grote gevolgen hebben voor de privacy en autonomie van gebruikers.

Lees verder >>


Lees verder op: dailydatabites.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Klaverblad
75.300 - 107.200
Medior, Senior
Zoetermeer
Als Propositiemarketeer Schade Zakelijk bij Klaverblad analyseer je trends en klantbehoeften, ontwikkel je proposities voor zakelijke schadeverzekeringen en werk je samen met marketing en sales om impactvolle oplossingen te creëren....
ING
4.596 - 7.460
Medior
Amsterdam
As a Customer Journey Expert – Digital Investment Products at ING, you'll enhance digital investment products like Self Invest, Easy Invest, and Pension Investing. Collaborate with teams to drive commercial...
NN
4.092 - 5.846
Medior
Rotterdam
Als Communicatie Specialist met Content Management ervaring bij NN Bank werk je aan de transformatie van klantcommunicatie binnen Risk en Debt Recovery. Je creëert effectieve content voor diverse kanalen, optimaliseert...
KPMG
4.900 - 7.900
Senior
Amstelveen
Als Senior Engagement Strategist Corporate ontwikkel je strategische communicatieprogramma's die zowel interne als externe betrokkenheid versterken. Je werkt nauw samen met leiderschap, PR en marketing om thought leadership en de...