Careerguide

Denk je dat je zelf kiest? Hoe gepersonaliseerde marketing jouw keuzes beïnvloedt

Nieuws
05-03-2025
Aad van Heusden
Gepersonaliseerde marketing is een krachtig instrument geworden in de hedendaagse digitale economie. Maar hoe ver mag deze personalisatie gaan? Proefschrift Aad van Heusden, promovendus op het gebied van Law & Economics aan Erasmus School of Law.

Hoeveel vrijheid geef je op in ruil voor een persoonlijke ervaring? Hoe zeker ben je dat de prijs die je betaalt niet hoger is dan wat anderen voor precies dezelfde service betalen? En wat betekent het voor jouw autonomie wanneer een algoritme jouw gedrag beter voorspelt dan jijzelf? Aad van Heusden, promovendus op het gebied van Law & Economics aan Erasmus School of Law, onderzocht deze vragen in zijn proefschrift genaamd ‘Taking Marketing Seriously: A Law and Economics Analysis of Personalized Marketing in the Digital Age’. Op dit moment biedt het Europees consumentenbeleid slechts gedeeltelijk bescherming aan consumenten. In zijn proefschrift probeert Van Heusden een basis te leggen voor verdere regelgeving en tracht hij bij te dragen aan een betere consumentenbescherming in het digitale tijdperk. Van Heusden zal op 13 maart 2025 zijn proefschrift verdedigen.

Gepersonaliseerde marketing is een krachtig instrument geworden in de hedendaagse digitale economie. Maar hoe ver mag deze personalisatie gaan?  

De aantrekkingskracht van gepersonaliseerde marketing 

Van Heusden heeft zich al sinds de start van zijn studies verdiept in de wisselwerking tussen recht en economie, met een speciale focus op marketing en consumentenrecht. "Gepersonaliseerde marketing sprong er voor mij uit als een techniek die door de marketingwereld met open armen werd ontvangen, terwijl het recht daar aanvankelijk geen antwoord op had. Er kwam een revolutionaire methode om consumenten te bereiken zonder duidelijke spelregels om hun autonomie, gelijkwaardigheid en welzijn te beschermen”, legt hij uit. Hoewel juridische kaders zich de afgelopen jaren hebben ontwikkeld, is de technologie zo dynamisch dat regelgeving voortdurend achter de feiten aan lijkt te lopen. "Toen ik mijn promotieonderzoek begon, waren er wel juridische instrumenten, maar deze waren niet toegesneden op de ongekende dynamiek en complexiteit van gepersonaliseerde marketing.” 

[....]

Lees verder op: Erasmus University

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Rabobank
4.516 - 6.449
Senior, Medior
Utrecht
Als Segment Value Proposition Manager Private Banking bij Rabobank ben jij de drijvende kracht achter innovatieve producten en diensten die onze klanten blij maken en ons Private Banking segment laten...
Achmea
5.718 - 8.638
Senior
Zeist
Als Adviseur persvoorlichting, public affairs en PR (Senior) bij Achmea ben je de schakel tussen de organisatie en de buitenwereld. Je beheert woordvoering, reputatie- en issuemanagement, en vertaalt maatschappelijke trends...
NN
5.765 - 8.236
Medior, Senior
The Hague
Als Product Owner Engagement & nn.nl/zakelijk bij NN, leid je de strategie voor ons B2B-platform om een naadloze, digitale ervaring te bieden. Je zet cutting-edge technologie en data in om...
KPMG
4.200 - 6.800
Medior, Senior
Amstelveen
Binnen het pursuits & insights team zijn wij op zoek naar een energieke en gedreven bidmanager die met passie dynamische projecten aanstuurt en teams op de juiste manier uitdaagt en...