marketingcarriere.nl

“Het is een illusie dat AI-systemen niet discrimineren”

Nieuws
22-09-2025
Noëlle Cicilia
De wereld van artificiële intelligentie beweegt razendsnel – en de verzekeringsbranche beweegt mee. Maar hoe benutten we de kansen van AI zonder de menselijke maat te verliezen? Hoe combineren we innovatiekracht met verantwoordelijkheid?

We spreken erover met Noëlle Cicilia, medeoprichtster van het Amsterdamse bedrijf Brush AI en Dennie van den Biggelaar van Onesurance. Samen verzorgden ze een datasessie tijdens de Data Dag 2025 bij het Verbond op 2 oktober.

In jullie keynote staat centraal dat ethiek een onderdeel moet zijn van de data science lifecycle. Hebben jullie hier een voorbeeld van en waarom is het zo belangrijk?

Noelle: “Dennie en ik hebben samengewerkt aan een hele leuke case voor Dazure. Wat ik heel leuk vind, is dat responsible AI een enabler is geweest bij dit project. We hebben voor het maken van de AI-oplossing heel erg nagedacht over de risico’s waardoor we tot een mooie oplossing zijn gekomen die anders niet had gekund. We hebben veel weerstand bij de werknemers, verzekeraars, tussenpersonen en medische experts/acceptanten weggenomen door heel goed over dingen na te denken.” Dennie beaamt dit. “Algoritmes worden steeds belangrijker, maar hebben geen moreel kompas. Het is belangrijk om de zogenaamde data science lifecycle te volgen, maar daarnaast nog een ethische lifecycle toe te voegen. Eigenlijk zou iedereen volgens zo’n proces moeten nadenken wat er mis kan gaan. Het is ook voor verzekeraars belangrijk; juist als je nadenkt over ethiek, krijg je veel wél voor elkaar.”

[....]

Lees verder op: Verbond van Verzekeraars

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
NN
4.092 - 5.846
Medior
Zwolle
Als Productmanager Schade Zakelijk bij NN ben je de drijvende kracht achter de commerciële ontwikkeling van zakelijke schadeverzekeringen. Je vertaalt klantbehoeften en markttrends naar onderscheidende proposities, stimuleert samenwerking en optimaliseert...
Promovendum
4.500 - 5.500
Medior
Dordrecht
Als Teamleider Marketing met content skills bij Promovendum speel je een cruciale rol in het aansturen van specialisten, het ontwikkelen van contentstrategieën en het optimaliseren van campagnes. Jouw creativiteit, leiderschap...
NN
Marktconform
Medior
Arnhem
Als Digital Contentspecialist OHRA (FREELANCE) bij NN Group werk je aan contentopdrachten voor het label OHRA. Je schrijft en plaatst content in het CMS Bloomreach en adviseert over de klantreis....
KPMG
4.900 - 7.900
Senior
Amstelveen
Als Senior Strategist Corporate Communication bij KPMG ontwikkel je impactvolle communicatieprogramma's voor interne en externe stakeholders. Je versterkt thought leadership en betrokkenheid, werkt nauw samen met leiderschap, PR en marketing,...