marketingcarriere.nl

“Het is een illusie dat AI-systemen niet discrimineren”

Nieuws
22-09-2025
Noëlle Cicilia
De wereld van artificiële intelligentie beweegt razendsnel – en de verzekeringsbranche beweegt mee. Maar hoe benutten we de kansen van AI zonder de menselijke maat te verliezen? Hoe combineren we innovatiekracht met verantwoordelijkheid?

We spreken erover met Noëlle Cicilia, medeoprichtster van het Amsterdamse bedrijf Brush AI en Dennie van den Biggelaar van Onesurance. Samen verzorgden ze een datasessie tijdens de Data Dag 2025 bij het Verbond op 2 oktober.

In jullie keynote staat centraal dat ethiek een onderdeel moet zijn van de data science lifecycle. Hebben jullie hier een voorbeeld van en waarom is het zo belangrijk?

Noelle: “Dennie en ik hebben samengewerkt aan een hele leuke case voor Dazure. Wat ik heel leuk vind, is dat responsible AI een enabler is geweest bij dit project. We hebben voor het maken van de AI-oplossing heel erg nagedacht over de risico’s waardoor we tot een mooie oplossing zijn gekomen die anders niet had gekund. We hebben veel weerstand bij de werknemers, verzekeraars, tussenpersonen en medische experts/acceptanten weggenomen door heel goed over dingen na te denken.” Dennie beaamt dit. “Algoritmes worden steeds belangrijker, maar hebben geen moreel kompas. Het is belangrijk om de zogenaamde data science lifecycle te volgen, maar daarnaast nog een ethische lifecycle toe te voegen. Eigenlijk zou iedereen volgens zo’n proces moeten nadenken wat er mis kan gaan. Het is ook voor verzekeraars belangrijk; juist als je nadenkt over ethiek, krijg je veel wél voor elkaar.”

[....]

Lees verder op: Verbond van Verzekeraars

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Klaverblad
75.300 - 107.200
Medior, Senior
Zoetermeer
Als Propositiemarketeer Schade Zakelijk bij Klaverblad analyseer je trends en klantbehoeften, ontwikkel je proposities voor zakelijke schadeverzekeringen en werk je samen met marketing en sales om impactvolle oplossingen te creëren....
Achmea
4.009 - 5.505
Junior, Medior
Apeldoorn
Als Pricing Analist bij Achmea ontwikkel je innovatieve prijsmodellen voor onze schadeverzekeringen. Je speelt een cruciale rol in het bepalen van commerciële tarieven, vertaalt complexe data naar inzichten, en werkt...
Rabobank
5.381 - 9.250
Medior, Senior
Utrecht
Als Adviseur Partnerships Financieel Gezond Leven bij Rabobank versterk je samenwerkingen die financiële gezondheid bevorderen. Je initieert en verdiept partnerships binnen Rabobank's strategie, met focus op toegankelijkheid en financiële weerbaarheid,...
ASN Bank
4.990 - 6.654
Medior, Senior
Utrecht
Als Productmanager Interest Only bij ASN Bank vertaal je wet- en regelgeving naar hypotheekbeleid. Je zorgt voor verantwoord gebruik en monitoring van aflossingsvrije hypotheken, biedt strategische inzichten, en werkt binnen...