marketingcarriere.nl

Van ambitie naar uitvoering in datagedreven marketing

Nieuws
08-09-2025
Joost Gipman
We willen het volledige potentieel van datagedreven marketing benutten, maar worden vaak teruggefloten door de realiteit.

Het data-driven-marketingonderzoek 2025 (DDMO), afgenomen bij 532 marketingprofessionals, onthult een duidelijke afstand tussen ambitie en praktijk. Slechts 44 procent beschouwt hun organisatie als datagedreven. En in de praktijk blijkt dat data maar in 36 tot 42 procent wordt ingezet voor complexe marketingtaken zoals campagne-evaluatie, klantbeleving en prijsstrategieën.

Organisaties bevinden zich in een overgangsfase die zich het best laat omschreven als adolescentie: klantgegevens en tools zijn beschikbaar, maar het ontbreekt aan structuur en regie. De wil is duidelijk zichtbaar, het potentieel is groot, maar de uitvoering blijft achter.

Data onderbenut in marketingpraktijk

Bij zelfevaluatie van de sectorvertegenwoordiging geeft 44 procent aan dat ze hun organisatie als (zeer) datagedreven beschouwen. Bovendien worden data slechts gedeeltelijk ingezet voor het optimaliseren van marketingactiviteiten zoals campagne-evaluatie, klantbeleving en prijsstrategieën. Vooral kleinere organisaties blijven achter in het structureel inzetten van inzichten (gemiddeld 25 tot 31 procent per toepassing).

[....]

Lees verder op: emerce.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Rabobank
4.516 - 6.449
Medior
Utrecht
Als Product Manager GenAI - Conversational AI & CRM bij Rabobank leid je de ontwikkeling van innovatieve GenAI-oplossingen zoals Rabo SmartAssist. Je definieert productvisie, beheert de levenscyclus en werkt samen...
NN
Marktconform
Medior
Arnhem
Als Digital Contentspecialist OHRA (FREELANCE) bij NN Group werk je aan contentopdrachten voor het label OHRA. Je schrijft en plaatst content in het CMS Bloomreach en adviseert over de klantreis....
KPMG
5.085 - 6.000
Medior, Senior
Amstelveen
Ben jij een frisse, creatieve denker en analytische hands-on strateeg? Heb jij passie voor digitalisering, technologische vernieuwing en nieuwe business en operating modellen? Durf je onze klanten hierin uit te...
NN
4.092 - 5.846
Medior
Rotterdam
Als Content & Communicatiespecialist Pensioen bij NN speel je een sleutelrol in het ontwikkelen van creatieve en datagedreven content die impact maakt. Je vertaalt strategieën naar effectieve campagnes en communicatie,...