marketingcarriere.nl

Wetenschappelijke inzichten over pensioencommunicatie

Nieuws
23-01-2025
Lisa Brüggen
Er wordt veel, en nuttig, academisch onderzoek gedaan naar pensioencommunicatie, maar hoe zorgen we ervoor dat dit de professional in de praktijk bereikt?

Dat is de vraag die ons acht jaar geleden motiveerde om wetenschappelijk onderzoek op het gebied van pensioencommunicatie bij elkaar te brengen in een leesbare publicatie en zo een brug te slaan tussen wetenschap en praktijk. Inmiddels presenteren we u de zevende editie van deze publicatie. 

Maastricht University heeft in samenwerking met Wijzer in geldzaken dit jaar weer een interessante selectie van wetenschappelijke artikelen gemaakt die een verhelderend inzicht bieden in de beïnvloeding van consumentengedrag ten aanzien van pensioen. Wat zijn de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de pensioenwetenschap? En hoe zetten we mensen aan om in actie te komen voor hun pensioen?

De publicatie is dit jaar in een nieuw jasje gestoken. Allereerst hebben we de oude titel ‘Financiële veerkracht op de oude dag’ vervangen door ‘Van pensioenwetenschap naar praktijk’. Deze nieuwe titel benadrukt nog sterker het doel van de publicatie: het overbruggen van de kloof tussen wetenschap en praktijk. Dit jaar hebben we drie thema’s centraal gesteld: de gender pensioenkloof, vertrouwen en pensioen, en pensioenactivatie en -communicatie. Per thema zijn meerdere relevante en actuele wetenschappelijke artikelen samengevat, met extra aandacht voor de resultaten en conclusies. Dit maakt duidelijker wat de praktijk kan leren van deze onderzoeken. Verder zijn de inzichten nog meer gelaagd aangeboden. Een korte inspiratie-slider geeft in één oogopslag de belangrijkste bevindingen weer. Voor wie meer verdieping zoekt, zijn er beknopte samenvattingen beschikbaar. En voor de echte liefhebbers is er met één klik toegang tot de volledige wetenschappelijke artikelen. Verder gaan de onderzoekers aan de hand van deze publicatie in gesprek met pensioenprofessionals over het perspectief van de praktijk op het symposium ‘Terugzien is vooruitkijken’ op dinsdag 12 november 2024.

[....]

Lees verder op: Netspar

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
Blue Sky Group
4.000 - 6.000
Medior, Senior
Amstelveen
Als Digital Marketeer bij Blue Sky Group speel je een cruciale rol in het activeren van pensioenfondsen deelnemers met behulp van digitale marketingstrategieën. Je zet campagnes op, ontwikkelt dashboards en...
Achmea
5.718 - 8.638
Senior
Amsterdam
Als Product Development Manager bij Achmea Real Estate vorm je de toekomst van vastgoedbeleggingen. Je ontwikkelt innovatieve proposities, schakelt tussen strategie en tactiek, en leidt projecten. Je versterkt ARE's positie...
Rabobank
4.516 - 6.449
Medior, Senior
Utrecht
Als Programma- en businessmanager SVP Private Banking bij Rabobank leid je strategische vernieuwing binnen Private Banking. Je coördineert programma's, ondersteunt de directie, en verbindt strategie met klantbehoeften en technologische innovatie....
Achmea
5.068 - 7.410
Senior
Amsterdam
Als Head of Sales & Marketing LekkerBezig bij Achmea Impact Ventures jaag je op nieuwe B2B klanten, beheer je zelfstandig de salesfunnel en ontwikkel je een pullstrategie voor het MKB....